شناسایی توانمندی های منابع انسانی به منظور ارتقای برند سازمانی (مورد مطالعه: شرکت صنایع شیر ایران، پگاه)
کد مقاله : 1030-IRANFHSCONF
نویسندگان
سیدمحمدرضا سبحانی پور *1، علیرضا داوطلب قوچانی2
1عضو هیات علمی رشته مدیریت دولتی دانشگاه طلوع مهر
2مرکز جامع خدمات حوزه
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی توانمندی‌های منابع انسانی مؤثر بر ارتقای برند سازمانی در شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) بود. با توجه به نقش حیاتی برند سازمانی به عنوان دارایی نامشهود و استراتژیک در ایجاد مزیت رقابتی پایدار، و با عنایت به شکاف موجود در ادبیات پژوهشی در خصوص بررسی همزمان توانمندی‌های منابع انسانی و برند سازمانی در صنایع تولیدی ایران، این پژوهش درصدد برآمد تا با رویکردی ترکیبی (کیفی-کمی) به این مهم بپردازد.
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، ترکیبی (کیفی-کمی) است. در مرحله کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان جمع‌آوری و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. در مرحله کمی، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بر اساس یافته‌های کیفی طراحی و اولویت‌بندی توانمندی‌ها بر اساس میانگین اهمیت انجام گرفت. یافته‌های حاصل از تحلیل کیفی منجر به شناسایی 45 کد اولیه و در نهایت دسته‌بندی آن‌ها در قالب 4 مقوله اصلی و 9 زیرمقوله گردید. در شرکت پگاه، بیش از آنکه متکی بر تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی بیرونی باشد، ریشه در رفتار، نگرش و توانمندی‌های منابع انسانی دارد. برند قوی از درون سازمان و از طریق سرمایه‌گذاری در توسعه شایستگی‌های کارکنان ساخته می‌شود. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود مدیران سازمان با طراحی برنامه‌های آموزشی هدفمند، ایجاد سیستم‌های انگیزشی همسو با ارزش‌های برند، و تقویت فرهنگ سازمانی، زمینه ارتقای مستمر برند سازمانی را از مسیر توسعه سرمایه انسانی فراهم آورند.
کلیدواژه ها
برند سازمانی، توانمندی‌های منابع انسانی، مهارت‌های ارتباطی، شایستگی کارکنان، صنعت لبنیات، شرکت پگاه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر